top of page

Personvernerklæring

Introduksjon

Sist oppdatert: August 2025.
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan Normenn AS samler inn, bruker, lagrer og beskytter personopplysninger når du besøker eller bruker nettsiden www.normenn.no. Vi behandler personopplysninger lovlig, rettferdig og transparent i tråd med EUs personvernforordning (GDPR) og norsk personopplysningslov.

Behandlingsansvarlig

Normenn AS (org.nr. 835 583 422) er behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles på denne nettsiden. Henvendelser om personvern kan rettes til oss via kontaktinformasjonen nederst i erklæringen.

Hvilke personopplysninger vi samler inn?

Vi behandler følgende kategorier av personopplysninger om deg når du bruker nettsiden:

  • Kontaktinformasjon: Navn, e-postadresse, telefonnummer og eventuelt firmanavn og organisasjonsnummer – for eksempel opplysninger du gir i kontaktskjemaer eller til AI-chatboten ved booking

  • Henvendelsesinformasjon: Innholdet i meldinger eller forespørsler du sender oss (f.eks. tekst du fyller inn i fritekstfelt på kontaktskjema eller skriver til chatboten). Vennligst ikke inkluder sensitive opplysninger unødvendig.

  • Bruksdata: Tekniske opplysninger om din bruk av nettsiden, som IP-adresse, nettlesertype, operativsystem, hvilke sider du besøker, interaksjoner på siden, dato og klokkeslett for besøk. Dette samles hovedsakelig gjennom informasjonskapsler og analyseteknologi.

  • Informasjonskapsler (cookies): Små tekstfiler som lagrer informasjon om din nettbruk. Vi bruker både nødvendige cookies for at siden skal fungere, og – med ditt samtykke – analytiske cookies for å forbedre brukeropplevelsen. (Se avsnittet om Informasjonskapsler nedenfor for detaljer.)

  • Vi samler ikke bevisst inn sensitive personopplysninger (for eksempel opplysninger om helse, politisk eller religiøs tilhørighet) via nettsiden, med mindre det er tydelig angitt og du eventuelt har gitt uttrykkelig samtykke. Vi ber om at du unngår å dele slike sensitive opplysninger i kontaktskjemaer eller chatbot.

Hvordan vi samler inn personopplysninger?

Personopplysninger samles inn på disse måtene:

  • Direkte fra deg: Når du fyller ut et kontaktskjema, sender oss e-post, ringer oss eller bruker AI-chatboten på nettsiden, oppgir du frivillig opplysninger som vi mottar (for eksempel navn, kontaktinfo og melding. Chatboten kan be om navn og telefonnummer dersom du bruker den til å booke et møte eller demo.

  • Gjennom din bruk av nettsiden: Når du besøker nettsiden registrerer vi automatisk visse bruksdata via informasjonskapsler og analyseverktøy som Google Analytics og Google Search Console. Disse verktøyene innhenter opplysninger om hvordan du navigerer på siden, slik som IP-adresse, enhets- og nettleserinfo, tid brukt på ulike sider, osv. Dette skjer kun dersom du har samtykket til ikke-nødvendige cookies (se neste avsnitt).

Formål og rettslig grunnlag for behandlingen

Vi behandler personopplysningene dine kun for spesifikke formål, og baserer oss på et gyldig rettslig grunnlag i henhold til GDPR artikkel 6(1).

 

Nedenfor er våre formål med tilhørende behandlingsgrunnlag:

  • Kommunikasjon og oppfølging av henvendelser: For å besvare dine henvendelser, spørsmål eller bookingforespørsler, og ellers kommunisere med deg. Behandlingsgrunnlag: Berettiget interesse (GDPR art. 6(1)(f)), da det er nødvendig for oss å følge opp din forespørsel på en forventet måte. I tilfeller der henvendelsen tas med sikte på å inngå en avtale om våre tjenester, kan behandlingen også være nødvendig for tiltak før en avtale (art. 6(1)(b)).

  • Levering av tjenester du etterspør: For å levere produkter eller tjenester du har bestilt eller bedt om, for eksempel utarbeidelse av et tilbud eller gjennomføring av et møte. Grunnlag: Oppfyllelse av en avtale eller forberedelse til avtale med deg (GDPR art. 6(1)(b)).

  • Bruk av AI-chatbot (kundeassistent): For å la deg få rask hjelp og kunne booke møter via vår AI-baserte chatbot. Chatboten bruker kun oppgitte opplysninger (som navn/telefon) for å bistå med din forespørsel i øyeblikket, og ikke til andre formål. Grunnlag: Berettiget interesse (art. 6(1)(f)) i å forbedre kundeservice og effektivisere bookingprosessen, samt ditt eventuelle samtykke når du frivillig oppgir informasjon til chatboten. Vi opplyser eksplisitt at du samhandler med en AI (jf. EUs AI-forordning art. 52) – se eget avsnitt om Bruk av AI nedenfor.

  • Analyse og forbedring av nettsiden: For å forstå brukeratferd på nettsiden, forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse, samt kvalitetssikre vårt innhold. Grunnlag: Berettiget interesse (GDPR art. 6(1)(f)) i å forbedre våre tjenester og nettside. For eventuelle ikke-strengt nødvendige analysecookies innhenter vi samtykke i henhold til ePrivacy-direktivet, og behandlingsgrunnlaget vil da være samtykke (GDPR art. 6(1)(a)).

  • Markedsføring og oppfølging ved interesse: Hvis du har bedt om en evaluering, meldt interesse for våre tjenester eller samtykket til markedsføring, kan vi kontakte deg med relevant informasjon, bransjetips eller tilbud som er knyttet til din henvendelse. Grunnlag: Berettiget interesse (art. 6(1)(f)) i å følge opp potensielle kunder som har vist interesse for våre tjenester. I tilfeller der loven krever samtykke for elektronisk markedsføring, innhenter vi ditt samtykke (art. 6(1)(a) og markedsføringsloven). Du kan når som helst reservere deg mot markedsføring – se Dine rettigheter nedenfor.

  • Overholdelse av rettslige forpliktelser: Vi kan behandle og lagre visse opplysninger for å oppfylle lovpålagte krav, f.eks. bokføringskrav eller pålegg fra offentlige myndigheter. Grunnlag: Oppfyllelse av rettslig forpliktelse (GDPR art. 6(1)(c)).

Vi bruker ikke personopplysningene dine til andre formål som er uforenlige med de ovennevnte. Spesielt utfører vi ikke profilering eller automatiserte avgjørelser med rettsvirkning for deg basert på data samlet inn på nettsiden.

Databehandlere og tredjepartsmottakere

Vi deler i utgangspunktet ikke personopplysningene dine med tredjeparter, med unntak av betrodde databehandlere (serviceleverandører) som behandler data på våre vegne. Slik deling skjer kun når det er nødvendig for å drifte nettsiden og tilby våre tjenester. Våre viktigste databehandlere og mottakere er:

  • Wix.com: Nettsiden er bygget og hostet i Wix Studio. Wix fungerer som en databehandler for oss ved å levere plattformen nettstedet kjører på. Personopplysninger som legges inn i kontaktskjemaene lagres i Wix’ system. Wix kan lagre data på sikre servere utenfor Norge (se avsnitt om overføring ut av EU/EØS nedenfor), men de behandler kun data etter vår instruks og i henhold til databehandleravtale.

  • BuildMyAgent.io (AI-chatbot): Vår AI-chatbot-tjeneste leveres av BuildMyAgent.io, som er databehandler for chatbotsamtalene. Chatboten benytter OpenAI-modeller for å generere svar, men BuildMyAgent sørger for at chat-data lagres på servere innen EU (bl.a. hos Microsoft Azure og Vercel). Normenn AS har inngått databehandleravtale med BuildMyAgent.io, som forplikter dem til å følge GDPRs krav. Opplysningene du gir til chatboten (f.eks. navn/telefon for booking) brukes utelukkende til å utføre den tjenesten du ber om, og deles ikke videre til andre formål.

  • Google Ireland (Google Analytics og Search Console): Vi bruker Google Analytics for nettstedsanalyse. Google opptrer som databehandler for analysetjenesten. Data som IP-adresse og bruksmønstre samles inn av Google Analytics og kan bli overført til Google LLC i USA for behandling. Vi har aktivert tilgjengelige personvernfunksjoner (som IP-anonymisering) for å redusere personidentifiserbarheten. Vi har også inngått EUs standard personvernbestemmelser (Standard Contractual Clauses) med Google for å sikre lovlige overføringer ut av EØS. Google Search Console benyttes for å overvåke vår synlighet i Google-søk; det verktøyet gir kun aggregerte rapporter og inneholder ikke personidentifiserbare brukerdata.

  • Andre mottakere etter behov: I enkelte tilfeller kan det være nødvendig å dele informasjon med offentlige myndigheter eller andre dersom loven krever det (f.eks. utlevere opplysninger etter et lovlig pålegg). Slike utleveringer skjer kun ved lovkrav. I tillegg kan vi, med ditt samtykke, dele data med andre spesifikke tredjeparter – i så fall vil vi informere om det på forhånd.

Alle våre databehandlere er underlagt databehandleravtaler som sikrer at personopplysninger behandles konfidensielt og i tråd med GDPR. Tredjeparter får ikke bruke dine opplysninger til egne formål.

Overføring av personopplysninger ut av EU/EØS

Normenn AS lagrer og behandler primært personopplysninger innen EU/EØS. Nettstedets infrastruktur og chatbot-tjenesten er konfigurert for europeiske datasentre (Azure og Vercel i EU). Ingen personopplysninger sendes utenfor EU/EØS med mindre det er nødvendig og forsvarlig.

Likevel kan noen av våre databehandlere ha servere eller konsernselskaper i land utenfor EU/EØS: For eksempel lagres noe nettsidedata på Wix’ servere i USA eller andre land, og Google Analytics kan overføre bruksdata til USA for videre behandling. I slike tilfeller sørger vi for at overføringen har rettslig grunnlag og beskyttelse. Dette innebærer at vi enten overfører til land som EU-kommisjonen har godkjent som trygg (f.eks. Israel for Wix), eller at vi inngår EU-kommisjonens Standard Contractual Clauses (SCC) med mottakeren for å sikre et tilstrekkelig beskyttelsesnivå. Vi vurderer også eventuelle behov for ytterligere tekniske/juridiske tiltak i tråd med personvernregelverket.

Du kan kontakte oss dersom du ønsker mer informasjon om overføringer ut av EØS eller kopier av relevante sikkerhetsmekanismer.

Lagring og sletting av opplysninger

Vi lagrer personopplysninger kun så lenge det er nødvendig for formålene de ble samlet inn for, eller så lenge vi er pålagt å lagre dem etter loven

.

  • Kontaktskjema og e-post: Opplysninger fra henvendelser (for eksempel din kontaktinfo og melding) oppbevares så lenge det er nødvendig for å følge opp saken din. Normalt vil dette si inntil dialogen er avsluttet og eventuelle videre oppdrag er utført. Deretter kan vi beholde korrespondansen i inntil 6–12 måneder for å sikre kontinuitet ved eventuelle gjentakende henvendelser, med mindre du ber oss slette tidligere.

  • Chatbotsamtaler: Data fra AI-chatboten (inkludert samtalelogger og eventuelle oppgitte navn/telefonnumre) lagres kun så lenge det er nødvendig. Vi benytter samtalelogger anonymisert til å forbedre tjenesten og feilsøke, men lagrer ikke personidentifiserbar chat-data lenger enn nødvendig for dette formålet. Opplysninger du gir i en booking via chatboten vil bli lagret til møtet er gjennomført, og slettes innen kort tid.

  • Analytics-data: Opplysninger samlet inn via Google Analytics lagres i henhold til våre innstillinger hos Google. For tiden er bruker- og hendelsesdata satt til å slettes automatisk etter 14 måneder hos Google Analytics, hvilket er en vanlig standard. Vi beholder kun aggregerte statistikker etter dette.

  • Kundeopplysninger: Hvis din henvendelse fører til et kundeforhold (f.eks. inngåelse av avtale), vil vi behandle dine data som ledd i det avtaleforholdet. Slike opplysninger lagres så lenge kundeforholdet varer og deretter i henhold til lovpålagte oppbevaringsfrister (f.eks. regnskapsmateriale lagres i 5 år).

  • Lovpålagt lagring: I tilfeller der lovgivning krever at vi oppbevarer data lengre (f.eks. ved bokføringskrav eller pågående juridiske prosesser), følger vi de gjeldende fristene.

Når lagringsperioden er utløpt, eller dersom du ber om det, vil vi slette eller anonymisere personopplysningene på en trygg måte.

Bruk av kunstig intelligens (AI)

Nettsiden benytter en AI-basert chatbot som en interaktiv assistent. Chatboten er et automatisert system som bruker kunstig intelligens (maskinlæringsmodeller fra OpenAI) til å forstå spørsmål og gi relevante svar. I henhold til EUs kunstig intelligens-forordning (AI Act) artikkel 52, vil vi understreke følgende om vår AI-chatbot:

  • AI-identitet og formål: Når du chatter via vår nettside, kommuniserer du med en digital assistent drevet av AI, ikke et menneske. Chatbotens formål er å hjelpe deg med enkle spørsmål og bistå med booking av møter på en effektiv måte. Vi opplyser om dette på forhånd slik at det er tydelig for deg at du samhandler med en automatisert løsning.

  • Hvordan AI-chatboten fungerer: Chatboten leveres av vår databehandler BuildMyAgent.io og benytter OpenAI sin språkmodell-teknologi for å generere svar. Når du skriver til chatboten, analyserer modellen teksten din for å gi et relevant svar eller utføre en handling (for eksempel sette opp et møte). Chatboten kan spørre om navn og telefonnummer dersom du ønsker å booke et møte – dette for at vi skal kunne registrere bookingen og eventuelt kontakte deg med bekreftelse eller endringer.

  • Databehandling og lagring: Samtalen din med chatboten lagres midlertidig for å holde konteksten i samtalen og for å forbedre tjenesten over tid. BuildMyAgent lagrer dataene sikkert på servere i EU (Azure og Vercel). Verken Normenn AS eller BuildMyAgent bruker chat-dataene til å profilere deg eller til videre maskinlæring utover det som trengs for å generere svaret i øyeblikket – med andre ord trenes ikke AI-modellen på dine personopplysninger, og vi oppretter ingen personlig brukerprofil basert på chat-interaksjonen.

  • Begrensninger og ansvarlighet: Chatboten fatter ikke juridisk bindende beslutninger eller andre avgjørelser som har betydelig påvirkning på deg – den gir kun veiledning, informasjon og utfører bookings på forespørsel. Alle endelige avgjørelser (f.eks. inngå avtale om tjenester) gjøres av mennesker hos Normenn AS. Skulle du mot formodning få et svar fra chatboten du mener er upassende eller feil, oppfordrer vi deg til å kontakte oss direkte. Vi kvalitetssikrer jevnlig chatbotens ytelse for å unngå misvisende informasjon.

  • Åpenhet og menneskelig alternativ: Vi ønsker å være åpne om bruken av AI. Du står fritt til å ikke bruke chatboten dersom du foretrekker det – da kan du i stedet benytte kontaktskjemaet, e-post eller telefon for å nå oss. Uansett kan du alltid be om å få snakke med en ansatt (enten ved å be chatboten om menneskelig assistanse eller kontakte oss på vanlig måte). Din tillit er viktig, og vi følger beste praksis for å sikre en ansvarlig bruk av AI på våre sider.

Merk: Selv om chatboten kan gi råd og informasjon, utgjør dens svar ikke formell rådgivning fra Normenn AS. Vi tar forbehold om at AI-genererte svar kan inneholde unøyaktigheter, og all kritisk beslutningstaking skal gjøres i dialog med en av våre menneskelige rådgivere.

Informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonaliteten på nettsiden og analysere bruken. Når du besøker normenn.no for første gang, vil du få mulighet til å samtykke til ikke-essensielle cookies.

  • Nødvendige cookies: Disse er essensielle for at nettsiden og visse funksjoner skal fungere (f.eks. for å huske innloggingsstatus eller preferanser). Slike cookies kan ikke deaktiveres da nettsiden da ikke vil fungere som forventet.

  • Analyse- og statistikkcookies: Vi bruker bl.a. Google Analytics-cookies til å samle anonymisert statistikk om besøkendes bruk av siden (for eksempel hvilke sider som er mest besøkt, hvor brukerne kommer fra, tid brukt på siden osv.). Dette hjelper oss å forbedre innhold og brukeropplevelse. Disse cookies settes kun dersom du har samtykket til det via vårt cookie-banner. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ved å endre cookie-innstillinger i nettleseren din eller via vårt cookiesamtykkeverktøy.

  • Markedsføringscookies: Vi kan benytte tredjepartscookies for markedsføring (for eksempel remarketing via Google Ads eller Meta/Facebook) for å vise relevante annonser basert på ditt besøk på vår side. Slike cookies brukes kun dersom du uttrykkelig har gitt samtykke. Om du samtykker, kan du oppleve å se Normenn-annonser på andre plattformer du bruker. Du kan når som helst reservere deg ved å trekke tilbake samtykket eller bruke “Opt-out” mekanismer hos de respektive plattformene.

Du har full kontroll over informasjonskapsler. I nettleseren din kan du slette eksisterende cookies og endre innstillinger for fremtidige cookies. Merk at om du avviser alle cookies, kan funksjonaliteten på nettsiden bli redusert. Se gjerne vår cookie-erklæring (hvis tilgjengelig) for mer detaljert oversikt over hvilke informasjonskapsler vi bruker.

Dine rettigheter

Som registrert har du en rekke rettigheter knyttet til dine personopplysninger. Du kan utøve følgende rettigheter ved å kontakte oss (se Kontaktinformasjon nedenfor):

  • Innsyn: Du har rett til å få bekreftet om vi behandler personopplysninger om deg, og i så fall få en kopi av alle opplysninger vi har lagret om deg samt tilhørende informasjon (formål, kilder, mottakere, lagringstid m.m.).

  • Korrigering: Hvis vi har registrert feilaktige eller ufullstendige opplysninger om deg, har du rett til å få disse rettet eller supplert.

  • Sletting: Du kan be om at vi sletter personopplysninger om deg. Vi vil etterkomme en slik forespørsel dersom vilkårene er oppfylt – for eksempel hvis opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet, eller hvis behandlingen baserte seg på ditt samtykke som du nå trekker tilbake. Merk at enkelte data ikke kan slettes umiddelbart dersom vi er lovpålagt å lagre dem en viss tid (f.eks. transaksjonsdata).

  • Begrensning av behandling: Du har i visse tilfeller rett til å be om at behandlingen av dine opplysninger blir begrenset. Dette kan gjelde hvis du har bestridt riktigheten av opplysningene, eller du mener behandlingen er ulovlig men ønsker at vi oppbevarer dataene inntil saken er avklart.

  • Protest (innsigelse): Du har rett til å protestere mot behandlingen av dine personopplysninger når behandlingsgrunnlaget er vår berettigede interesse (art. 6(1)(f)). Hvis du protesterer, skal vi stoppe behandlingen med mindre vi kan demonstrere at det foreligger tvingende berettigede grunner som veier tyngre enn dine interesser, rettigheter og friheter. Du kan alltid protestere mot at opplysninger brukes til direkte markedsføring, og vi vil da opphøre slik bruk umiddelbart.

  • Dataportabilitet: For opplysninger du selv har gitt oss og som behandles automatisk på grunnlag av samtykke eller avtale, har du rett til å få utlevert dataene i et strukturert, alminnelig brukt maskinlesbart format. Du kan også be oss sende disse direkte til en annen tjenestetilbyder, dersom det er teknisk mulig.

  • Tilbakekall av samtykke: Dersom behandlingen av noen av dine personopplysninger baserer seg på ditt samtykke, kan du når som helst trekke tilbake dette samtykket. Tilbakekallet påvirker ikke lovligheten av behandling basert på samtykket før det ble trukket tilbake. For eksempel kan du når som helst trekke tilbake samtykke til cookies ved å endre nettleserinnstillinger, eller samtykke til markedsføring ved å melde deg av e-poster.

For å utøve dine rettigheter, kan du kontakte oss via e-post eller brev (se kontaktinfo nedenfor). Vi vil svare så raskt som mulig. Vi kan be deg om å verifisere identiteten din eller presisere forespørselen før vi gjennomfører tiltak, for å sikre at vi gir tilgang til rett person og forstår henvendelsen riktig.

Klage: Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke er i samsvar med personvernregelverket, har du rett til å klage til tilsynsmyndigheten. I Norge er dette Datatilsynet. Du kan lese mer om klageprosessen på Datatilsynets nettsider (www.datatilsynet.no), og sende klage via deres elektroniske skjema eller per post. Vi håper imidlertid at du først tar opp eventuelle bekymringer med oss, så vi kan forsøke å rette opp i dem.

Sikkerhet

Vi tar informasjonssikkerhet på alvor. Vi har iverksatt nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, endring, spredning eller annen behandling som ikke er tillatt. Disse tiltakene inkluderer blant annet tilgangskontroll, kryptering der det er relevant, sikre lagringsløsninger og rutiner for håndtering av data. Våre databehandlere er også pålagt å ivareta tilfredsstillende sikkerhet. Skulle det likevel oppstå et sikkerhetsbrudd som berører personopplysningene dine, vil vi varsle berørte parter og myndigheter i henhold til GDPRs krav.

Endringer i personvernerklæringen

Vi kan oppdatere denne personvernerklæringen ved behov, for eksempel ved endringer i våre behandlinger eller dersom regelverket endres. Ved vesentlige endringer vil vi tydelig informere om dette, for eksempel ved et varsel på nettsiden. Den nyeste versjonen av erklæringen vil alltid være tilgjengelig på normenn.no/personvernerklæring, og dato for siste oppdatering fremgår øverst. Vi oppfordrer deg til å sjekke erklæringen jevnlig.

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål om denne personvernerklæringen eller ønsker å utøve dine rettigheter?

 

Ta gjerne kontakt med oss:

Normenn AS
Adresse: Berget 8, 1407 Vinterbro, Norge
E-post: post@normenn.no
Telefon: +47 975 25 564 (eller se Kontakt oss-siden for oppdatere kontaktpersoner)

Vi svarer på henvendelser så fort vi kan, og oftest, men ikke begrenset til innen 30 dager.

Hvis du har generelle spørsmål om personvern eller vil klage, kan du også kontakte Datatilsynet (www.datatilsynet.no) for veiledning eller for å inngi en formell klage.

 

Datatilsynet er tilsynsmyndigheten som passer på personverninteressene i Norge.

Takk for at du tok deg tid til å lese vår personvernerklæring. Vi verdsetter ditt personvern og streber etter å beskytte dine data på best mulig måte. Dersom noe er uklart, ikke nøl med å kontakte oss.

bottom of page